Program kursów
Kurs
A1 (60 godzin)
Wymagania wstępne: --------
Program kursu
Tematy
1. Wprowadzenie:
podstawowe informacje o języku chińskim, zasady wymowy standardowej
odmiany języka chińskiego, zasady stosowania pinyinu,
podstawowe informacje o piśmie chińskim, zasady pisania znaków
chińskich
2. Wzajemne poznanie
3. Przypadkowe spotkanie
4. Krewni i przyjaciele
5. Praca, nauka
6. Kontaktowanie się ze
znajomymi
7. Moja rodzina
8. Wiek
9. Umiejętności
10. Hobby
11. Plan dnia
12. Mój pokój
13. Poruszanie się po
mieście
14. Pogoda
15. Zakupy
Zagadnienia z zakresu
fonetyki
- zasady wymowy
- podstawowe zasady
stosowania chińskiego alfabetu fonetycznego pinyin
Słownictwo
- ok. 300 słów
używanych w różnych sytuacjach komunikacyjnych
Zagadnienia
gramatyczne
- szyk zdania
chińskiego,
- podstawowe modele
zdań:
zdania z orzeczeniem czasownikowym, zdania z orzeczeniem
przymiotnikowym, zdania z orzeczeniem nominalnym, konstrukcje
teleskopowe, zdania egzystencjalne, zdania z serią konstrukcji
werbalnych,
- zdania przeczące z 不
i 没,
- pytania o
rozstrzygnięcie z partykułą 吗,
- pytania o uzupełnienie
z zaimkami pytajnymi 谁,
哪,哪儿,什么,多少,几,怎么,怎么样,
- pytania typu A 不A
,V 不
V oraz pytania z 是不是,
- pytania typu „podmiot
+ partykuła 呢”,
- pytania typu „多
+ przymiotnik”,
- zdania rozkazujące (w
tym zdania z 请),
- zdania z 是,
- zdania z 有,
- konstrukcja 是
… 的, podkreślająca
czas, miejsce i sposób wykonania czynności,
- konstrukcja 在…
呢,
- frazy temporalne
oznaczające moment w czasie (stosowane w funkcji okolicznika),
- zaimki osobowe
我,你,他,她,我们,你们,他们,她们,您
- zaimki wskazujące 这,这儿,
那, 那儿,
- liczebniki 0-100,
- klasyfikatory 个,口,张,把,
- frazy typu
liczebnik-klasyfikator
oraz zaimek wskazujący-klasyfikator,
- forma 一些,
- podstawowe przysłówki
stopnia (很,太,非常,特别),
- przysłówki zakresu 都
i只,
- podstawowe
lokalizatory
(里,上,下,前面,后面),
- frazy miejscowe (z
lokalizatorami),
- spójnik 和
łączący zaimki, rzeczowniki lub frazy
rzeczownikowe,
- przyimek 在,
- fraza przyimkowa z在w
funkcji okolicznika,
- czasowniki kierunkowe 来
i去,
- czasowniki modalne 会,
能, 可以,想,
要,
- partykuła strukturalna
的
we frazie determinacyjnej,
- partykuły modalne 了,吗,呢
Wiedza o piśmie
- podstawowe rodzaje
kresek, z których zbudowane są znaki chińskie,
- kolejność stawiania
kresek
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu jego
uczestnik powinien umieć:
- powtórzyć za lektorem
wyraz lub krótką frazę poprawnie wymawiając tony,
- czytać wyrazy, zdania
i
krótkie teksty zapisane pinyinem,
- zapisywać pinyinem
krótkie wypowiedzi,
- rozumieć i poprawnie
stosować najbardziej podstawowe słownictwo (ok. 300 słów) używane
w różnych sytuacjach komunikacyjnych,
- przywitać się i
pożegnać, podziękować, przeprosić,
- zareagować na
pozdrowienie, podziękowanie, przeprosiny,
- pozdrowić znajomych,
krótko porozmawiać ze spotkaną osobą,
- zwrócić się do osób
nieznajomych w sytuacjach oficjalnych,
- przedstawić się,
podając podstawowe informacje o sobie (imię i nazwisko, narodowość,
wiek, zawód, miejsce pracy lub rodzaj szkoły i kierunek studiów,
adres, numer telefonu, itp.),
- zdobyć podstawowe
informacje o innych osobach zadając pytania o imię i nazwisko,
narodowość, wiek, miejsce pracy lub nauki, zawód, kierunek
studiów, zainteresowania i umiejętności,
- krótko przedstawić
swoich krewnych i przyjaciół,
- w kilku prostych
zdaniach opisać swoją rodzinę,
- krótko przedstawić
swoje hobby i umiejętności,
- zaprosić inne osoby do
udziału w imprezach kulturalnych,
- w kilku prostych
zdaniach przestawić plan dnia, nazwać najczęściej wykonywane
czynności,
- w kilku prostych
zdaniach opisać pokój podając lokalizację znajdujących się w
nim mebli,
- podać krótkie
informacje na temat pogody,
- podać okoliczności, w
jakich miała miejsce czynność (miejsce, czas, sposób wykonania),
- podać czas (datę,
dzień tygodnia, godzinę),
- zapytać o cenę,
wielkość,
- zapytać o drogę,
- zapytać o liczbę,
- wyrazić stosunki
ilościowe,
- w prostych słowach
wyrazić prośbę lub rozkaz,
- wyrazić sympatię,
radość, niedowierzanie,
- rozpoznawać ok. 100
najczęściej spotykanych znaków chińskich,
- przepisywać znaki
chińskie stawiając kreski w poprawnej kolejności,
- samodzielnie napisać
wybrane znaki chińskie,
- wypełnić
kwestionariusz osobowy wpisując swoje dane.
powrót do góry
Kurs
A2
(60 godzin)
Wymagania wstępne:
znajomość materiału realizowanego na kursie A1 lub certyfikat HSK
- poziom I
Program kursu
Tematy
1. Moi przyjaciele
2. Poranek
3. Na uczelni
4. W biurze
5. Czas wolny
6. W kampusie
uniwersyteckim
7. W klubie karaoke
8. Sport
9. W restauracji
10. W kuchni
11. Wizyta gości
12. Na targu
13. W aptece
14. Plany podróży
15. Moje książki
Zagadnienia z zakresu
fonetyki
- modyfikacje tonu
trzeciego,
- wymowa wyrazów 一
oraz 不
(modyfikacje tonów)
Słownictwo
- ok. 400 słów używanych
w różnych sytuacjach komunikacyjnych
Zagadnienia
gramatyczne
- szyk zdania
chińskiego,
- porządek elementów
pełniących funkcję przydawki,
- porządek elementów
pełniących funkcję okolicznika (frazy oznaczające czas i
miejsce),
- zdania z orzeczeniem w
formie frazy podmiotowo-orzeczeniowej,
- pytania o
rozstrzygnięcie z partykułą吧,
- pytania o uzupełnienie
z 为什么,
- pytania o uzupełnienie
z partykułą 呢,
- pytania typu „多
+ przymiotnik”,
- pytania z frazą 好吗?
- zdania rozkazujące z 别
i不要
,
- konstrukcja 是
… 的, podkreślająca
czas, miejsce i sposób wykonania czynności,
- zdania z konstrukcją
(快)要
… 了
- zdania z komplementem
sposobu wyrażającym ocenę i sposób wykonania czynności,
- frazy temporalne
oznaczające moment w czasie (stosowane w funkcji okolicznika),
- frazy temporalne …以前,
…以后
i …的时候,
- frazy temporalne
oznaczające przedział czasu (stosowane w funkcji komplementu
temporalnego w zdaniach bez dopełnienia),
- zaimek osobowy 大家,
- zaimek wskazujący 每,
- liczebniki 0-1000,
- liczebnik 两,
- liczebniki porządkowe,
- klasyfikatory
nominalne(个,口,件,张,把,本,
只)i
werbalne(次,下),
- klasyfikatory -
jednostki wagi (斤,公斤),
- frazy typu
liczebnik-klasyfikator werbalny,
- 一些
i 一点
(stosowane po przymiotnikach lub
czasownikach),
- przysłówek stopnia最,
- przysłówki zakresu 都,只,一起,
- przysłówki temporalne
正在,已经,就,
- przysłówki modalne
也,还,真,
- przysłówek
częstotliwości 再,
- lokalizatory 左边,右边,外边
i旁边,
- spójniki因为…,所以…
i 但是,
- przyimki 从,对,比,向,离
i frazy przyimkowe z tymi przyimkami w
funkcji okolicznika,
- konstrukcja 从…
到… stosowana
w odniesieniu do czasu,
- proste porównania z 比,
- czasowniki
kierunkowe进,出,
- czasownik modalny可能,
- partykuła strukturalna
的
we frazie determinacyjnej,
- partykuła strukturalna得
w komplementach sposobu,
- partykuła modalna吧,
- partykuła aspektualna 了 w
zdaniach o strukturze: „czasownik +了
+ fraza liczebnik-klasyfikator” oraz „
czasownik +了
+ dopełnienie + 再
+ …”,
- partykuły aspektualne
着,过
Wiedza o piśmie
- sposób liczenia kresek
w znakach,
- najczęściej spotykane
klucze,
- wyszukiwanie w
słowniku
nieznanych znaków (wg kluczy i wg liczby kresek).
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu jego
uczestnik powinien umieć:
- przywitać się i
pożegnać, podziękować, przeprosić,
- zareagować na
pozdrowienie, podziękowanie, przeprosiny,
- pozdrowić znajomych,
krótko porozmawiać ze spotkaną osobą,
- zwrócić się do osób
nieznajomych w sytuacjach oficjalnych,
- przedstawić się,
podając podstawowe informacje o sobie (imię i nazwisko, narodowość,
wiek, zawód, miejsce pracy lub rodzaj szkoły i kierunek studiów,
adres, numer telefonu, itp.),
- zdobyć podstawowe
informacje o innych osobach zadając pytania o imię i nazwisko,
narodowość, wiek, miejsce pracy lub nauki, zawód, kierunek
studiów, zainteresowania i umiejętności,
- przedstawić swoich
krewnych i przyjaciół,
- opisać swoją rodzinę,
- krótko
scharakteryzować
osobę, opisać jej wygląd zewnętrzny,
- porównać dwie osoby
(wiek, wzrost),
- przedstawić swoje
hobby
i umiejętności,
- opowiedzieć o
ulubionych rozrywkach i miejscach spędzania wolnego czasu,
- zaprosić inne osoby do
udziału w imprezach kulturalnych,
- zaprosić gości na
urodziny,
- umówić się na
spotkanie w określonym miejscu i czasie,
- w kilku prostych
zdaniach przestawić plan dnia, nazwać czynności wykonywane
codziennie,
- nazwać czynności
wykonywane na uczelni (przez studentów i nauczycieli) oraz w biurze,
- wypowiadać się o
czynnościach mających miejsce w przeszłości, teraźniejszości i
przyszłości,
- podać okoliczności, w
jakich miała miejsce czynność (miejsce, czas, sposób wykonania),
- w kilku prostych
zdaniach opisać pokój podając lokalizację znajdujących się w
nim sprzętów, opisać klasę i biuro,
- zapytać o inne osoby
(znajome i nieznajome),
- zapytać o ciekawe
miejsca, dobre lokale, itp.
- krótko
scharakteryzować
przedmiot podając jego wielkość i kolor,
- wymienić ulubione
dyscypliny sportu,
- zamówić potrawy w
restauracji, porozmawiać na temat ich smaku,
- zrobić zakupy na targu
owocowo-warzywnym,
- targować się,
- poinformować o
problemie zdrowotnym (wybrane objawy),
- zrozumieć instrukcję
stosowania leków,
- podać krótkie
informacje na temat pogody,
- zapytać o drogę,
- podać krótki opis
drogi uwzględniający korzystanie z komunikacji miejskiej,
- krótko przedstawić
plan podróży,
- podać czas (datę,
dzień tygodnia, godzinę),
- zapytać o cenę,
wielkość, rozmiar,
- wyrazić stosunki
ilościowe, zapytać o liczbę,
- w prostych słowach
wyrazić prośbę lub rozkaz,
- wyrazić sympatię,
radość, niedowierzanie,
- zgłosić propozycję,
- zapytać o powód,
- podać powód, przyczynę
czegoś, wyjaśnić coś,
- wyrazić ocenę,
- zapytać o czyjś pogląd
i wyrazić swój pogląd na określony temat,
- przytoczyć cudzą
wypowiedź stosując mowę zależną,
- policzyć kreski w
znaku,
- rozpoznawać ok. 300
najczęściej spotykanych znaków chińskich,
- zapisać wybrane znaki
chińskie,
- rozpoznawać
najczęściej
spotykane klucze,
- wyszukać w słowniku
nieznany znak (wg kluczy i wg liczby kresek),
- wypełnić
kwestionariusz osobowy wpisując swoje dane,
- odpowiedzieć pisemnie
na podstawowe pytania dotyczące własnej osoby.
powrót do góry
Kurs
A3
(60 godzin)
Wymagania wstępne:
znajomość materiału realizowanego na
kursie A2 lub certyfikat HSK, poziom II
Program kursu
Tematy
1. Charakterystyka osoby
- wygląd zewnętrzny
2. Charakterystyka osoby
- cechy charakteru
3. Na zakupach - w
sklepie odzieżowym i obuwniczym
4. Na zakupach - w
sklepie spożywczym i hipermarkecie
5. Mój dom – dokładny
opis domu/mieszkania
6. Wynajmowanie
mieszkania
7. Prace domowe -
sprzątanie
8. Podział obowiązków
9. Konflikty z sąsiadami
– rozwiązywanie problemów
10. Problemy z
funkcjonowaniem urządzeń, naprawy, reklamacje
11. Kuchnia polska i
kuchnia chińska
12. Ulubione dania -
proste przepisy kulinarne
13. Spędzanie wolnego
czasu – TV
14. Spędzanie wolnego
czasu - w pubie z przyjaciółmi
15. Rekreacja - poranek
w
parku
Zagadnienia z zakresu
fonetyki
- wymowa wyrazów z
sufiksem 儿,
- intonacja
Słownictwo
- ok. 400 wyrazów i
zwrotów powszechnie stosowanych w codziennych dialogach,
- znaczenie wyrazu w
kontekście
Zagadnienia
gramatyczne
- szyk wyrazów w zdaniu
chińskim,
- porządek elementów
pełniących funkcję okolicznika (okoliczniki opisowe i nieopisowe),
- konstrukcje
teleskopowe,
- zdania egzystencjalne
z
有,是 i innymi czasownikami,
- zdania z serią
konstrukcji werbalnych (mówiących o celu, sposobie wykonania
czynności, a także o narzędziu służącym do wykonania
czynności),
- zdania z dwoma
dopełnieniami,
- zdania z 把,
- komplementy
rezultatywne
w postaci frazy przyimkowej,
- komplementy
rezultatywne
w postaci czasownika lub przymiotnika,
- komplementy kierunkowe
proste,
- komplementy sposobu
wyrażające ocenę i sposób wykonania czynności,
- komplementy sposobu
odnoszące się do przedmiotu czynności,
- komplementy stopnia
bez
得,
- pytania typu V 没V
,
- pytania alternatywne z
还是,
- pytania z frazami怎么样?,
可以吗?,好吗?,行吗?
- zdania z konstrukcją 在…
呢,
- zaimek osobowy 自己,
- zaimki wskazujące
这么,那么,
- wyrażanie wielkości
przybliżonych (liczebnik +多)
,
- liczebniki porządkowe,
- klasyfikatory
nominalne
(个,口,件,张,把,本,只,双,条,层,
钟,些)i
werbalne(次,下)
- klasyfikatory
tymczasowe
(盒、包、瓶)
- frazy 一些,一点 (stosowane
po przymiotnikach lub
czasownikach),
- klasyfikatory -
jednostki miary i wagi (米,
克),
- przysłówki 一定,必须,
- przysłówki stopnia
更,越,特别,极,
- przysłówek zakresu一共,
- przysłówki
temporalne先,才,一直,
- przysłówek modalny 当然,
- przysłówki
częstotliwości 再,经常,
- spójniki 然后,一边,或者,
- przyimki往,跟,给,除了,把
, a także frazy przyimkowe z tymi
przyimkami,
- konstrukcja 从…
到… (stosowana
w odniesieniu do czasu i przestrzeni),
- porównania z 比,
- zdania wyrażające
identyczność (z konstrukcją 跟/和
… 一样),
- czasowniki modalne应该,愿意,
- zasady reduplikacji
czasowników jednosylabowych,
- partykuła strukturalna
的
we frazie determinacyjnej,
- partykuła strukturalna得
w komplementach sposobu,
- partykuła strukturalna
地,
- fraza z 的,
- partykuły modalne
了,吗,呢,吧,
- partykuła modalna了
w konstrukcji: liczebnik + klasyfikator
nominalny +了,
- partykuła modalna 了
wyrażającą zmianę (po elementach
nominalnych i werbalnych),
- partykuła aspektualna 了
(czasownik +了
+ fraza liczebnik-klasyfikator; czasownik
+了
+ dopełnienie + 再
+ …)
- partykuły aspektualne
着,过,
Wiedza o piśmie
- klucze,
- znaczenie najczęściej
występujących elementów znaków
Umiejętności
Po ukończeniu kursu jego
uczestnik powinien umieć:
- przywitać się i
pożegnać, podziękować, przeprosić, złożyć życzenia,
gratulacje,
- zareagować na
pozdrowienie, podziękowanie, przeprosiny, życzenia, gratulacje,
- pozdrowić znajomych,
krótko porozmawiać ze spotkaną osobą,
- zwrócić się do osób
nieznajomych w sytuacjach oficjalnych,
- przedstawić się,
podając podstawowe informacje o sobie (imię i nazwisko, narodowość,
wiek, zawód, miejsce pracy lub rodzaj szkoły i kierunek studiów,
adres, numer telefonu, itp.),
- zdobyć podstawowe
informacje o innych osobach zadając pytania o imię i nazwisko,
narodowość, wiek, miejsce pracy lub nauki, zawód, kierunek
studiów, zainteresowania i umiejętności,
- przedstawić swoich
krewnych i przyjaciół,
- krótko
scharakteryzować
osobę, opisać jej wygląd zewnętrzny, podać cechy charakteru,
- porównać dwie osoby
(wiek, wzrost, uroda)
- opisać swoją rodzinę,
- opowiedzieć o swoim
hobby i pochwalić się umiejętnościami,
- opowiedzieć o
ulubionych rozrywkach i miejscach spędzania wolnego czasu,
- zaprosić inne osoby do
udziału w imprezach kulturalnych,
- zaprosić gości na
urodziny,
- umówić się na
spotkanie w określonym miejscu i czasie,
- przestawić plan dnia,
nazywać czynności wykonywane codziennie,
- nazywać niektóre
czynności wykonywane na uczelni i w miejscu pracy,
- wypowiadać się o
czynnościach mających miejsce w przeszłości, teraźniejszości i
przyszłości,
- podać okoliczności, w
jakich miała miejsce czynność (miejsce, czas, sposób wykonania),
- podać czas (datę,
dzień tygodnia, godziny, kwadranse),
- opisać dom i jego
otoczenie,
- opisać pokój i inne
pomieszczenia podając lokalizację znajdujących się w nim mebli i
sprzętów,
- przeprowadzić rozmowę
o warunkach wynajęcia pokoju,
- zapytać o inne osoby
(znajome i nieznajome),
- zdobyć informacje o
dobrych lokalach rozrywkowych, itp.
- scharakteryzować
przedmiot podając jego cechy,
- wymienić ulubione
dyscypliny sportu,
- zamówić potrawy w
restauracji,
- opowiedzieć o swoich
ulubionych potrawach,
- porozmawiać o
zwyczajach związanych z jedzeniem,
- zrobić zakupy na targu
owocowo-warzywnym, w sklepie spożywczym i hipermarkecie, w sklepie
odzieżowym i obuwniczym,
- targować się,
- złożyć skargę,
reklamację,
- powiedzieć lekarzowi o
samopoczuciu (wybrane objawy),
- zrozumieć instrukcję
stosowania leków,
- podać informacje na
temat pogody,
- zapytać o drogę,
- podać opis drogi
uwzględniający korzystanie z komunikacji miejskiej,
- zapytać o cenę,
wielkość, rozmiar,
- podać cenę,
- wyrazić stosunki
ilościowe, zapytać o liczbę,
- wyrazić prośbę lub
rozkaz,
- wyrazić sympatię,
radość, niedowierzanie,
- zgłosić propozycję,
- zapytać o powód,
- podać powód, przyczynę
czegoś, wyjaśnić coś,
- wyrazić ocenę,
- zapytać o czyjś pogląd
i wyrazić swój pogląd na określony temat,
- tworzyć krótkie
wypowiedzi pisemne na omawiane tematy,
- dobierać materiał
językowy do okoliczności,
- uwzględniać czynniki
kulturowe,
- swobodnie posługiwać
się chińskim alfabetem fonetycznym pinyin,
- wyszukiwać w słowniku
nieznane znaki (wg kluczy i wg liczby kresek).
powrót do góry
Kurs
A4 (60 godzin)
Wymagania wstępne:
znajomość materiału realizowanego na
kursie A3
Program kursu
Tematy
1. Rekreacja - wycieczka
do zoo
2. Przyjęcie urodzinowe
-
przygotowanie przyjęcia
3. Przyjęcie urodzinowe
–
zwyczaje związane z obchodzeniem urodzin
4. Na uczelni -
przygotowanie do sesji
5. Pierwsza praca -
rozmowa kwalifikacyjna
6. Wyjazd służbowy - w
hotelu
7. Spotkanie biznesowe
8. U lekarza
9. W szpitalu
10. Cztery pory roku-
charakterystyka pór roku
11. Klimat w Polsce i w
Chinach
12. Wyjazd na wycieczkę
-
przygotowania do podróży
13. Podróż pociągiem i
samolotem
14. Miasta w Chinach
15. Zwiedzanie miasta
Zagadnienia z zakresu
fonetyki
- intonacja różnych
rodzajów zdań
Słownictwo
- ok. 400 wyrazów i
zwrotów powszechnie stosowanych w codziennych dialogach
- kolokacje
Zagadnienia
gramatyczne
- szyk wyrazów w zdaniu
chińskim,
- porządek elementów
pełniących funkcję przydawki (przydawka opisowa i wyodrębniająca),
- porządek elementów
pełniących funkcję okolicznika,
- pytania retoryczne,
- zdania z 被,
- komplementy
rezultatywne
w postaci czasownika lub przymiotnika,
- komplementy kierunkowe
złożone,
- komplementy stopnia z 得,
- zdania wykrzyknikowe z
太,真,多么
(多),极了,
- zdania z konstrukcją
(快)要
… 了
- zaimek osobowy 别人,
- liczebniki pow. 1000,
- zaimek其他,
- wielkości przybliżone
(frazy składające się z dwóch kolejnych liczebników),
- klasyfikatory
nominalne
i werbalne,
- fraza 一会儿
,
- klasyfikatory -
jednostki miary (公里),
- przysłówki
stopnia多么,几乎,
- przysłówki
temporalne一直,总是,马上,
- przysłówki modalne 终于,其实,
- przysłówki
częstotliwości 又,
- spójniki 虽然,而且,如果,还是,
- przyimki为,为了,被,关于
, a także frazy przyimkowe z tymi
przyimkami,
- zdania porównawcze z 比
niosące informację o wielkości różnicy
między porównywanymi obiektami,
- zdania wyrażające
identyczność (z konstrukcją 跟/和 … 一样 +
przymiotnik),
- konstrukcje wyrażające
porównanie: „A 没有
B + przymiotnik” i „A 没有
B + 那么/这么przymiotnik”,
- czasowniki modalne敢,
- zasady reduplikacji
czasowników dwusylabowych,
- partykuła modalna 了
wyrażającą zmianę (po elementach
nominalnych, werbalnych i zdaniach),
- partykuła aspektualna了
(czasownik +了+
liczebnik – klasyfikator werbalny; czasownik +了
+ fraza temporalna +了),
- zdania niosące
informacje o czynności w toku z użyciem konstrukcji: 正…
呢, 在
…呢 ,
正在 … 呢,
- wykrzykniki 喂,啊
Umiejętności
Po ukończeniu kursu jego
uczestnik powinien umieć:
- przywitać się i
pożegnać, podziękować, przeprosić, złożyć życzenia
urodzinowe, gratulacje,
- zareagować na
pozdrowienie, podziękowanie, przeprosiny, życzenia, gratulacje,
- pozdrowić znajomych,
krótko porozmawiać ze spotkana osobą,
- zwrócić się do osób
nieznajomych w sytuacjach oficjalnych,
- przedstawić się,
podając podstawowe informacje o sobie (imię i nazwisko, narodowość,
wiek, zawód, miejsce pracy lub rodzaj szkoły i kierunek studiów,
adres, numer telefonu, itp.),
- zdobyć podstawowe
informacje o innych osobach zadając pytania o imię i nazwisko,
narodowość, wiek, miejsce pracy lub nauki, zawód, kierunek
studiów, zainteresowania i umiejętności,
- przedstawić swoich
krewnych i przyjaciół,
- krótko
scharakteryzować
osobę, opisać jej wygląd zewnętrzny, podać cechy charakteru,
- porównać dwie osoby
(wiek, wzrost, uroda),
- opisać swoją rodzinę,
- opowiedzieć o swoim
hobby i pochwalić się umiejętnościami,
- przedstawić swoje
atuty,
- opowiedzieć o
ulubionych rozrywkach i miejscach spędzania wolnego czasu,
- zaprosić inne osoby do
udziału w imprezach kulturalnych,
- zaprosić gości na
urodziny,
- umówić się na
spotkanie w określonym miejscu i czasie,
- przestawić plan dnia,
nazywać czynności wykonywane codziennie,
- nazywać niektóre
czynności wykonywane na uczelni i w miejscu pracy,
- przeprowadzić rozmowę
handlową z klientem/kontrahentem,
- wypowiadać się o
czynnościach mających miejsce w przeszłości, teraźniejszości i
przyszłości,
- podać okoliczności, w
jakich miała miejsce czynność (miejsce, czas, sposób wykonania),
- podać czas (datę,
dzień tygodnia, dokładną godzinę),
- opisać dom i jego
otoczenie,
- opisać pokój i inne
pomieszczenie podając lokalizację znajdujących się w nim mebli i
sprzętów,
- przeprowadzić rozmowę
o warunkach wynajęcia pokoju/mieszkania,
- zapytać o inne osoby
(znajome i nieznajome),
- zdobyć informacje o
ciekawych miejscach, dobrych lokalach, itp.
- scharakteryzować
przedmiot podając jego cechy,
- wymienić ulubione
dyscypliny sportu,
- zamówić potrawy w
restauracji,
- opowiedzieć o swoich
ulubionych potrawach,
- porozmawiać o
zwyczajach związanych z jedzeniem,
- zrobić zakupy na targu
owocowo-warzywnym, w sklepie spożywczym i hipermarkecie, w sklepie
odzieżowym i obuwniczym,
- targować się,
- złożyć skargę,
reklamację,
- kupić bilet
kolejowy/lotniczy,
- załatwić formalności
na lotnisku,
- załatwić formalności
w hotelu,
- porozmawiać z lekarzem
na temat stanu zdrowia,
- porozmawiać na temat
sposobów leczenia,
- zrozumieć instrukcję
stosowania leków,
- podać informacje na
temat pogody,
- opowiedzieć o
pogodzie/klimacie w Polsce i Chinach,
- zrozumieć prostą
prognozę pogody,
- scharakteryzować pory
roku,
- zapytać o drogę,
- podać opis drogi
uwzględniający korzystanie z komunikacji miejskiej,
- określić położenie
geograficzne miejscowości,
- przedstawić plan
podróży,
- opowiedzieć o
zmianach,
jakie zaszły w danym miejscu,
- zapytać o cenę,
wielkość, rozmiar,
- podać cenę,
- wyrazić stosunki
ilościowe, zapytać o liczbę,
- przytoczyć cudzą
wypowiedź stosując mowę zależną,
- stosując wykrzykniki
wyrażać różne stany emocjonalne,
- przypomnieć komuś o
czymś,
- poradzić się kogoś,
- pocieszyć kogoś,
- zachęcić kogoś do
czegoś,
- wyrazić prośbę lub
rozkaz,
- wyrazić sympatię,
radość, niedowierzanie, zachwyt,
- zgłosić propozycję,
- zapytać o powód
- podać powód, przyczynę
czegoś, wyjaśnić coś
- wyrazić ocenę,
- zapytać o czyjś pogląd
i wyrazić swój pogląd na określony temat,
- dobierać materiał
językowy do okoliczności,
- uwzględniać czynniki
kulturowe,
- samodzielnie pisać
poznane znaki chińskie,
- tworzyć krótkie
wypowiedzi pisemne na omawiane tematy,
- swobodnie posługiwać
się chińskim alfabetem fonetycznym pinyin,
- wyszukiwać w słowniku
nieznane znaki (wg kluczy i wg liczby kresek).
powrót do góry
Kurs
B1 (90 godzin)
Wymagania wstępne: --------
Program kursu
Tematy
1. Wprowadzenie:
podstawowe informacje o języku chińskim, zasady wymowy standardowej
odmiany języka chińskiego, zasady stosowania pinyinu,
podstawowe informacje o piśmie chińskim, zasady pisania znaków
chińskich
2. Wzajemne poznanie
3. Przypadkowe spotkanie
4. Krewni i przyjaciele
5. Praca, nauka
6. Kontaktowanie się ze
znajomymi
7. Moja rodzina
8. Wiek
9. Umiejętności
10. Hobby
11. Plan dnia
12. Mój pokój
13. Poruszanie się po
mieście
14. Pogoda
15. Zakupy
16. Moi przyjaciele
17. Poranek
18. Na uczelni
19. W biurze
20. Czas wolny
21. W kampusie
uniwersyteckim
22. W klubie karaoke
Zagadnienia z zakresu
fonetyki
- zasady wymowy
- podstawowe zasady
stosowania chińskiego alfabetu fonetycznego pinyin
Słownictwo
- ok. 500 słów
używanych w różnych sytuacjach komunikacyjnych
Zagadnienia
gramatyczne
- szyk zdania
chińskiego,
- podstawowe modele
zdań:
zdania z orzeczeniem czasownikowym, zdania z orzeczeniem
przymiotnikowym, zdania z orzeczeniem nominalnym, konstrukcje
teleskopowe, zdania egzystencjalne, zdania z serią konstrukcji
werbalnych,
- zdania przeczące z 不
i 没,
- porządek elementów
pełniących funkcję przydawki,
- porządek elementów
pełniących funkcję okolicznika (frazy oznaczające czas i
miejsce),
- pytania o
rozstrzygnięcie z partykułą 吗
i 吧,
- pytania o uzupełnienie
z zaimkami pytajnymi 谁,
哪,哪儿,什么,多少,几,怎么,怎么样,
- pytania typu A 不A
,V 不
V oraz pytania z 是不是,
- pytania typu „podmiot
+ partykuła 呢”,
- pytania typu „多
+ przymiotnik”,
- pytania z frazą 好吗?,
- zdania rozkazujące (w
tym zdania z 请,
别,不要),
- zdania z 是,
- zdania z 有,
- konstrukcja 是
… 的, podkreślająca
czas, miejsce i sposób wykonania czynności,
- konstrukcja 在…
呢,
- konstrukcja要…了,
- frazy temporalne
oznaczające moment w czasie (stosowane w funkcji okolicznika),
- frazy temporalne …以前,
…以后,
…的时候,
- frazy temporalne
oznaczające przedział czasu (stosowane w funkcji komplementu
temporalnego w zdaniach bez dopełnienia),
- zaimki osobowe
我,你,他,她,我们,你们,他们,她们,您
- zaimki wskazujące 这,这儿,
那, 那儿,
每,
- liczebniki 0-100
- liczebnik 两,
- klasyfikatory 个,口,张,把,本,
- frazy typu
liczebnik-klasyfikator
oraz zaimek wskazujący-klasyfikator,
- frazy typu liczebnik
+ klasyfikator werbalny,
- forma 一些,
- podstawowe przysłówki
stopnia (很,太,非常,特别),
- przysłówki zakresu 只,都
i一起,
- podstawowe
lokalizatory
(里,上,下,前面,后面,
左边,右边,外边,旁边),
- frazy miejscowe (z
lokalizatorami),
- spójnik 和
łączący zaimki, rzeczowniki lub frazy
rzeczownikowe,
- spójniki 因为…,所以… i
但是,
- przyimki 在,从,对,比,向,离,
- frazy przyimkowe z在w
funkcji okolicznika,
- konstrukcja 从…
到… stosowana
w odniesieniu do czasu,
- proste porównania z 比,
- czasowniki kierunkowe 来
i去,
- czasowniki modalne 会,
能, 可以,想,
要,
- partykuła strukturalna
的
we frazie determinacyjnej,
- partykuły modalne
了,吗,呢.
Wiedza o piśmie
- podstawowe rodzaje
kresek, z których zbudowane są znaki chińskie,
- kolejność stawiania
kresek
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu jego
uczestnik powinien umieć:
- powtórzyć za lektorem
wyraz lub krótką frazę poprawnie wymawiając tony,
- czytać wyrazy, zdania
i
krótkie teksty zapisane pinyinem,
- zapisywać pinyinem
krótkie wypowiedzi,
- rozumieć i poprawnie
stosować najbardziej podstawowe słownictwo (ok. 300 słów) używane
w różnych sytuacjach komunikacyjnych,
- przywitać się i
pożegnać, podziękować, przeprosić,
- zareagować na
pozdrowienie, podziękowanie, przeprosiny,
- pozdrowić znajomych,
krótko porozmawiać ze spotkana osobą,
- zwrócić się do osób
nieznajomych w sytuacjach oficjalnych,
- przedstawić się,
podając podstawowe informacje o sobie (imię i nazwisko, narodowość,
wiek, zawód, miejsce pracy lub rodzaj szkoły i kierunek studiów,
adres, numer telefonu, itp.),
- zdobyć podstawowe
informacje o innych osobach zadając pytania o imię i nazwisko,
narodowość, wiek, miejsce pracy lub nauki, zawód, kierunek
studiów, zainteresowania i umiejętności,
- krótko przedstawić
swoich krewnych i przyjaciół,
- opisać swoją rodzinę,
- krótko
scharakteryzować
osobę, opisać jej wygląd zewnętrzny,
- porównać dwie osoby
(wiek, wzrost),
- przedstawić swoje
hobby
i umiejętności,
- opowiedzieć o
ulubionych rozrywkach i miejscach spędzania wolnego czasu,
- zaprosić inne osoby do
udziału w imprezach kulturalnych,
- umówić się na
spotkanie w określonym miejscu i czasie,
- w kilku prostych
zdaniach przestawić plan dnia, nazwać najczęściej wykonywane
czynności,
- nazwać czynności
wykonywane na uczelni (przez studentów i nauczycieli) oraz w biurze,
- podać okoliczności, w
jakich miała miejsce czynność (miejsce, czas, sposób wykonania),
- w kilku prostych
zdaniach opisać pokój podając lokalizację znajdujących się w
nim mebli, opisać klasę i biuro,
- zapytać o inne osoby
(znajome i nieznajome),
- zapytać o dobre lokale,
- podać krótkie
informacje na temat pogody,
- podać czas (datę,
dzień tygodnia, godzinę),
- zapytać o cenę,
wielkość,
- wyrazić stosunki
ilościowe,
- zapytać o liczbę,
- zapytać o drogę,
- w prostych słowach
wyrazić prośbę lub rozkaz,
- wyrazić sympatię,
radość, niedowierzanie,
- rozpoznawać ok. 150
najczęściej spotykanych znaków chińskich,
- przepisywać znaki
chińskie stawiając kreski w poprawnej kolejności,
- samodzielnie napisać
wybrane znaki chińskie,
- wypełnić
kwestionariusz osobowy wpisując swoje dane.
powrót do góry
Kurs
B2 (90 godzin)
Wymagania wstępne: znajomość materiału realizowanego na
kursie B1
Program kursu
Tematy:
1. Sport
2. W restauracji
3. W kuchni
4. Wizyta gości
5. Na targu
6. W aptece
7. Plany podróży
8. Moje książki
9. Charakterystyka osoby
- wygląd zewnętrzny
10. Charakterystyka
osoby
- cechy charakteru
11. Na zakupach - w
sklepie odzieżowym i obuwniczym
12. Na zakupach - w
sklepie spożywczym i hipermarkecie
13. Mój dom – dokładny
opis domu/mieszkania
14. Wynajmowanie
mieszkania
15. Prace domowe -
sprzątanie
16. Konflikty z
sąsiadami
– rozwiązywanie problemów
17. Problemy z
funkcjonowaniem urządzeń, naprawy, reklamacje
18. Kuchnia polska i
kuchnia chińska
19. Ulubione dania -
proste przepisy kulinarne
20. Spędzanie wolnego
czasu – TV
21. Spędzanie wolnego
czasu - w pubie z przyjaciółmi
22. Rekreacja - poranek
w
parku
Zagadnienia z zakresu
fonetyki
- modyfikacje tonu
trzeciego,
- wymowa wyrazów 一
oraz 不
(modyfikacje tonów),
- wymowa wyrazów z
sufiksem 儿,
- intonacja
Słownictwo
- ok. 500 słów używanych
w różnych sytuacjach komunikacyjnych,
- znaczenie wyrazu w
kontekście
Zagadnienia
gramatyczne
- szyk wyrazów w zdaniu
chińskim,
- porządek elementów
pełniących funkcję okolicznika (okoliczniki opisowe i nieopisowe),
- konstrukcje
teleskopowe,
- zdania egzystencjalne
z
有,是 i innymi czasownikami,
- zdania z serią
konstrukcji werbalnych (mówiących o celu, sposobie wykonania
czynności, a także o narzędziu służącym do wykonania
czynności),
- zdania z dwoma
dopełnieniami,
- zdania z 把,
- pytania o uzupełnienie
z 为什么,
- pytania typu V 没V
,
- pytania alternatywne z
还是,
- pytania z frazami怎么样?,
可以吗?,好吗?,行吗?
- zdania z konstrukcją 在…
呢,
- komplementy
rezultatywne
w postaci frazy przyimkowej,
- komplementy
rezultatywne
w postaci czasownika lub przymiotnika,
- komplementy kierunkowe
proste,
- komplementy sposobu
wyrażające ocenę i sposób wykonania czynności,
- komplementy kierunkowe
odnoszące się do przedmiotu czynności,
- komplementy stopnia
bez
得,
- zaimki osobowe 自己,
大家,
- zaimki wskazujące
这么,那么,
- liczebniki 0-1000
- wyrażanie wielkości
przybliżonych (liczebnik +多)
,
- liczebniki porządkowe,
- klasyfikatory
nominalne
(个,口,件,张,把,本,只,双,条,层,
钟,些)i
werbalne(次,下)
- klasyfikatory -
jednostki miary i wagi (斤,公斤,米,克),
- klasyfikatory
tymczasowe
(盒、包、瓶)
- frazy 一些,一点 (stosowane
po przymiotnikach lub
czasownikach),
- przysłówki 一定,必须,
- przysłówki stopnia
最,更,越,特别,极,
- przysłówek zakresu一共,
- przysłówki
temporalne先,才,一直,正在,
已经,就,
- przysłówek modalny 也,还,真,当然,
- przysłówki
częstotliwości 再,经常,
- spójniki 然后,一边,或者,
- przyimki往,跟,给,除了,把
, a także frazy przyimkowe z tymi
przyimkami,
- konstrukcja 从…
到… (stosowana
w odniesieniu do czasu i przestrzeni),
- porównania z 比,
- zdania wyrażające
identyczność (z konstrukcją 跟/和
… 一样),
- czasowniki
modalne可能,应该,愿意,
- zasady reduplikacji
czasowników jednosylabowych,
- partykuła strukturalna
的
we frazie determinacyjnej,
- partykuła strukturalna得
w komplementach sposobu,
- partykuła strukturalna
地,
- fraza z 的,
- partykuły modalne
了,吗,呢,吧,
- partykuła modalna了
w konstrukcji: liczebnik + klasyfikator +了,
- partykuła modalna 了
wyrażającą zmianę (po elementach
nominalnych i werbalnych),
- partykuła aspektualna 了
(czasownik +了
+ fraza liczebnik-klasyfikator; czasownik
+了
+ dopełnienie + 再
+ …)
- partykuły aspektualne
着,过,
Wiedza o piśmie
- sposób liczenia kresek
w znakach,
- klucze,
- wyszukiwanie w
słowniku
nieznanych znaków (wg kluczy i liczby kresek),
- znaczenie najczęściej
występujących elementów znaków.
Umiejętności
Po ukończeniu kursu jego
uczestnik powinien umieć:
- przywitać się i
pożegnać, podziękować, przeprosić, złożyć życzenia,
gratulacje,
- zareagować na
pozdrowienie, podziękowanie, przeprosiny, życzenia, gratulacje,
- pozdrowić znajomych,
krótko porozmawiać ze spotkaną osobą,
- zwrócić się do osób
nieznajomych w sytuacjach oficjalnych,
- przedstawić się,
podając podstawowe informacje o sobie (imię i nazwisko, narodowość,
wiek, zawód, miejsce pracy lub rodzaj szkoły i kierunek studiów,
adres, numer telefonu, itp.),
- zdobyć podstawowe
informacje o innych osobach zadając pytania o imię i nazwisko,
narodowość, wiek, miejsce pracy lub nauki, zawód, kierunek
studiów, zainteresowania i umiejętności,
- przedstawić swoich
krewnych i przyjaciół,
- krótko
scharakteryzować
osobę, opisać jej wygląd zewnętrzny, podać cechy charakteru,
- porównać dwie osoby
(wiek, wzrost, uroda)
- opisać swoją rodzinę,
- opowiedzieć o swoim
hobby i pochwalić się umiejętnościami,
- opowiedzieć o
ulubionych rozrywkach i miejscach spędzania wolnego czasu,
- zaprosić inne osoby do
udziału w imprezach kulturalnych,
- zaprosić gości na
urodziny,
- umówić się na
spotkanie w określonym miejscu i czasie,
- przestawić plan dnia,
nazywać czynności wykonywane codziennie,
- nazywać niektóre
czynności wykonywane na uczelni i w miejscu pracy,
- wypowiadać się o
czynnościach mających miejsce w przeszłości, teraźniejszości i
przyszłości,
- podać okoliczności, w
jakich miała miejsce czynność (miejsce, czas, sposób wykonania),
- podać czas (datę,
dzień tygodnia, godziny),
- opisać dom i jego
otoczenie,
- opisać pokój i inne
pomieszczenie podając lokalizację znajdujących się w nim mebli i
sprzętów,
- przeprowadzić rozmowę
o warunkach wynajęcia pokoju,
- zapytać o inne osoby
(znajome i nieznajome),
- zdobyć informacje o
dobrych lokalach,
- scharakteryzować
przedmiot podając jego cechy,
- wymienić ulubione
dyscypliny sportu,
- zamówić potrawy w
restauracji,
- opowiedzieć o swoich
ulubionych potrawach,
- porozmawiać o
zwyczajach związanych z jedzeniem,
- zrobić zakupy na targu
owocowo-warzywnym, w sklepie spożywczym i hipermarkecie, w sklepie
odzieżowym i obuwniczym,
- targować się,
- złożyć skargę,
reklamację,
- powiedzieć lekarzowi o
samopoczuciu (wybrane objawy),
- zrozumieć instrukcję
stosowania leków,
- podać informacje na
temat pogody,
- zapytać o drogę,
- podać opis drogi
uwzględniający korzystanie z komunikacji miejskiej,
- zapytać o cenę,
wielkość, rozmiar,
- podać cenę,
- wyrazić stosunki
ilościowe, zapytać o liczbę,
- wyrazić prośbę lub
rozkaz,
- wyrazić sympatię,
radość, niedowierzanie,
- zgłosić propozycję,
- zapytać o powód,
- podać powód, przyczynę
czegoś, wyjaśnić coś,
- wyrazić ocenę,
- zapytać o czyjś pogląd
i wyrazić swój pogląd na określony temat,
- wypełnić
kwestionariusz osobowy wpisując swoje dane,
- tworzyć krótkie
wypowiedzi pisemne na omawiane tematy,
- dobierać materiał
językowy do okoliczności,
- uwzględniać czynniki
kulturowe,
- swobodnie posługiwać
się chińskim alfabetem fonetycznym pinyin,
- wyszukiwać w słowniku
nieznane znaki (wg kluczy i wg liczby kresek).
powrót do góry
|